Op zoek naar alternatieve brandstof

We willen van de gasolie af. Tuurlijk, het verbruik door woonschepen is klein als je het afzet tegen de binnenvaart, de industrie en andere grootverbruikers. Maar toch, het liefst zou je voor voortstuwing en verwarming een niet-fossiele brandstof gebruiken. Omdat je niet bij wilt dragen aan nog meer CO2-uitstoot, ook al is je aandeel misschien beperkt. Want als we allemaal naar elkaar blijven wijzen, dan komen we niet verder.

Eva en de alternatieve voorstuwing ­čÖé

HVO: groen en makkelijk alternatief

HVO is een interessant alternatief voor reguliere diesel, want het is fossielvrij en vermindert je CO2-uitstoot met 90%. Zonder al te scheikundig te worden, HVO is Hydrotreated Vegetable Oil. Het is een synthetische diesel gemaakt uit reststromen van plantaardige of dierlijke oli├źn, niet te verwarren met de toevoeging van dit soort oli├źn (‘FAME’) aan gasolie. Diesel met FAME kan gaan vlokken, HVO niet. HVO is verkrijgbaar in pure vorm als HVO-100, of als ‘blauwe diesel’, dat is een mix met reguliere diesel. De meeste motoren en cv’s draaien net zo goed op HVO als op gewone diesel, sterker nog: het brandt schoner en je bent eindelijk af van die vieze damp uit je uitlaat.

Voordelen van HVO

  • Volledig fossielvrij
  • Zeer lage CO2-uitstoot (-90% t.o.v. diesel)
  • Minder uitstoot van fijnstof, roet en NOx
  • Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
  • Is goed biologisch afbreekbaar
  • Bestaat uit hernieuwbare grondstoffen
  • Geproduceerd uit ISCC-EU gecertificeerde grondstoffen
  • Vrijwel geen dieselgeur meer

Bron: www.vankesselolie.nl/energietransitie/hvo-diesel

Nadelen?

Pakkingen zijn een aandachtspunt. Door gewone diesel zwellen die op, maar door HVO krimpen ze terug naar hun originele maat en vorm, waardoor ze kunnen gaan lekken. Overleg sowieso altijd eerst met de fabrikant of leverancier voordat je op HVO overstapt en check regelmatig of er niks traant of lekt.

Verder is HVO iets duurder dan reguliere gasolie en kan de beschikbaarheid een struikelblok zijn, de meeste bunkerstations hebben het nog niet op de pomp. Maar in vergelijking met andere alternatieven zoals elektrisch, waterstof of methanol is de investering ‘peanuts’, omdat je aan de installatie zelf niets hoeft aan te passen.

‘Maar HVO voor iedereen, dat kan helemaal niet’

Veel gehoord argument tegen HVO: “Er is op aarde onvoldoende landbouwgrond om alle diesel te vervangen door HVO.” Dat zou best weleens waar kunnen zijn. Maar 100% de diesel vervangen door HVO, dat hoeft helemaal niet. Er zijn namelijk ook andere alternatieven, zo kun je dieselauto’s vervangen door elektrische auto’s en vrachtschepen laten varen op waterstof. We moeten een slimme mix maken, daar gaat het om. Voor het varend erfgoed zijn veel andere alternatieven te duur en te complex, voor deze groep dieselgebruikers is switchen naar HVO de snelste manier om een groene stap voorwaarts te zetten.

Deel dit artikel:

Comments are closed.

Close Search Window