FAQ scheepsisolatie

Domme vragen bestaan niet, veelgestelde vragen wel. Op een aantal FAQ’s geven we hieronder antwoord. We houden het kort, lees de gerelateerde artikelen als je meer wilt weten over schepen isoleren.

Naar onze mening: resolplaat, PIR/PUR in plaatvorm en hard geperste steenwol zoals de Rockfit 433 van Rockwool. Tweede keus is PUR gespoten op de scheepshuid door een professioneel bedrijf. Waarom tweede keus? Dat leggen we uit in het artikel over dilemma’s.

Steenwol van het type Rockfit 433 duo heeft een warmtegeleidingscoëfficiënt van 0,035. Voor PUR van het type Baymer Spray AL 800 is dat 0,026 (in situ). Dat betekent dat de isolatiewaarde van 100mm steenwol gelijk staat aan 74mm PUR.

Zo dik mogelijk, maar in ieder geval volledig tussen de spanten en zo mogelijk ook over de spanten heen. Een werf of scheepstimmerbedrijf kan adviseren welke dikte nodig is om een bepaalde isolatiewaarde te bereiken. Of lees ons basisartikel over isoleren en bereken het zelf.

Steenwol. Glaswol is minder waterbestendig en verpapt als het vocht opneemt. Steenwol is verkrijgbaar in hardere persing, die goed zijn vorm behoudt als het nat wordt en niet verpapt of uitzakt.

Wat goed werkt: eerst een harde persing steenwol tussen de spanten aanbrengen. Daarna isoleer je met een tweede laag over de spanten heen, dat kan met steenwol, maar ook met plaat van PIR/PUR of resolschuim.

PIR, PUR en resolschuim scoren daarin vrij slecht, vooral contactgeluid wordt goed doorgegeven. Geluiden aan dek klinken dus behoorlijk door. Minerale wol heeft een veel beter geluidsisolerend effect.

Staal in het zicht laten is een slecht idee. Je verliest op die plekken enorm veel warmte, er ontstaat condens en ook vrij snel schimmel. Sommige architecten vinden het leuk, kaal staal, maar die wonen waarschijnlijk niet op een schip.

Ja! ‘Maar warmte stijgt toch op?’ Warme lucht wel, maar convectie is maar één aspect. Daarnaast is er straling en geleiding, daardoor verlies je warmte in alle richtingen dus ook naar beneden. Het water dat het schip omringt, voert die warmte efficiënt af. Dus: als de stahoogte het ook maar enigszins toelaat, isoleer dan ook de vloer. Zorg er daarbij wel voor dat het vlak bereikbaar blijft.

Meestal niet, maar soms zijn planken of platen verwijderbaar en kan er over de bestaande isolatie een extra laag worden aangebracht.

Naar onze mening niet. Want: te complex in aanleg en ventilatie. Door de spouw te ventileren kun je vocht afvoeren, maar helaas ook extra condens veroorzaken. Bovendien: door ventilatie voer je warmte af. Wij vinden een vochtbestendige isolatie plus dampdichte folie daarom beter. Toch een luchtspouw? Lees eerst ons artikel uit de Bokkepoot en dat van Erick Takes ‘Roest van binnenuit’ uit Bokkepoot 183.

Met goede isolatie warmt een schip minder snel op in de zomer. Maar er is een nadeel: als de hitte eenmaal doorslaat, blijft de warmte lang hangen. Zorg voor ventilatie tijdens de nacht om de warmte af te voeren en vooral: voorkom dat het schip opwarmt. Houten luiken op de stalen kap scheelt een hoop, of hang schaduwdoeken op. Koelen kan ook, zonder airco, met een warmtewand die tevens kan koelen.

Deel dit artikel:

Comments are closed.

Close Search Window