Nooit meer koude voeten aan boord
Vloerverwarming geeft aangename warmte. Waar radiatoren het vooral moeten hebben van convectie, dat is circulatie van warme lucht, geeft een vloerverwarming stralingswarmte af. Het voelt daardoor al aangenaam bij een lagere kamertemperatuur. Het water dat door de buisjes van de vloerverwarming loopt is veel minder heet dan in een radiator, vandaar dat het lage-temperatuur-verwarming (LTV) wordt genoemd. De cv kan daardoor lager worden ingesteld, of je kunt een warmtepomp gebruiken als warmtevoorziening. Het is comfortabel en energiezuinig, maar kan het op een schip? Ja, maar je moet wel met een paar dingen rekening houden.
Stap 1: isoleren
Allereerst: de isolatie. Onder de vloerverwarming moet een goede isolatielaag liggen, anders ben je een groot deel van de warmte aan het afvoeren naar het vlak en het water. Bovenop de vloerverwarming wil je juist een afwerkvloer die zo min mogelijk isoleert, voor een optimale warmteafgifte.
Stap 2: vlak bereikbaar houden
In het ruim van een stalen woonschip wil je bij het vlak kunnen, voor inspectie of ooit in de toekomst een reparatie die je nu nog niet kunt voorzien. Er zijn allerlei demontabele droogbouwsystemen die je hiervoor prima toe kunt passen. Als je de verschillende groepen handig indeelt en goed op tekening zet, kun je altijd een groep afkoppelen en eruit halen zonder de hele vloer open te hoeven maken. Na de reparatie kan alles gewoon weer terug. In badkamer en wc wil je mogelijk wel een droogbouwsysteem gebruiken dat je afsmeert, bijvoorbeeld omdat je er tegels overheen wilt leggen. Maar voor het gehele ruim is een verwijderbaar systeem handiger.
Gewoon beton storten, lekker makkelijk toch?
In huizen zie je vaak dat vloerverwarming wordt ingestort in beton, natbouw dus. Voor schepen is dat in de meeste gevallen geen goede keuze: je kan niet meer bij het vlak en zo’n grote plaat beton kan gaan scheuren door beweging of ‘zetten’ van het schip. Het is alleen een optie bovenop een degelijke, stalen roefvloer of stalen buikdenning, of toegepast in een kleine ruimte zoals badkamer of toilet. Uiteraard gaat er ook hier eerst isolatie onder, een soort die beloopbaar en belastbaar is. Stort niet één grote plaat, maar maak per groep een segment. Inspectieluikjes zijn gewenst en een bilge-alarm is ook handig, want je wilt het wel weten als er water op je vlak staat.
Tegenwoordig wordt bij natbouwsystemen ook schuimbeton gebruikt, een lichte betonvariant die beter tegen trillingen kan en enigszins isoleert. Maar dat effect is niet denderend: om dezelfde isolatiewaarde te krijgen als 70mm PIR-plaat heb je een halve meter (!) schuimbeton nodig. Dus bedrijven die dit adviseren als duurzame oplossing voor je schip, mag je best wat kritische vragen stellen.
Elektrisch verwarmen
Tot slot bestaat er ook nog elektrische vloerverwarming. In de binnenvaart wordt dit veel toegepast, maar daar draait de generator toch al 24/7. Voor woonschepen is dit een dure oplossing en niet aan te raden. Alleen voor een kleine ruimte die niet de hele dag verwarmd hoeft te worden, bijvoorbeeld de badkamer, kan het soms uitkomst bieden als de stahoogte zeer beperkt is.
Nog even dit: beton direct op het vlak, goed idee of niet? Niet alleen vanuit duurzaamheid het slechtste idee ooit (eerst isoleren!), maar ook de doodsteek voor je schip. Een oud vlak is nooit schoon genoeg te krijgen voor optimale hechting. Er komt water tussen beton en staal en je vlak rot weg van binnenuit. Je kunt niet inspecteren, dus je komt er pas achter als de boel niet meer te redden is. Dus beton op het vlak: niet doen.
Last modified: 24 juni 2023