Maar wel met zo min mogelijk uitstoot
Lang was de cv-ketel op gasolie de warmtebron in de binnenvaart en op veel woonschepen. Maar tijden veranderen en net als op de wal willen we af van fossiele brandstof. Alleen zijn alternatieven zoals een warmtepomp niet altijd mogelijk, nog los van de kosten zijn er vaak praktische of technische bezwaren. Dus als je geen andere optie hebt dan stoken op gasolie, hoe kun je dit dan zo ‘groen’ mogelijk doen?
Schip verwarmen met ‘milieuvriendelijke diesel’
Mogelijk kan je bestaande ketel draaien op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een synthetische diesel. Hier wordt geen aardolie voor uit de grond gepompt, waardoor je maar liefst 90% minder CO2 uitstoot. Iedere gasolie-cv zou hier in principe op moeten kunnen draaien, maar mogelijk kunnen pakkingen gaan lekken, dus overleg altijd eerst met de leverancier. En lees ons artikel over HVO met de voors en tegens van deze groene brandstof.
Isoleer je schip, dan hoef je minder te stoken
Goed isoleren scheelt enorm veel brandstofverbruik. De meeste woonschepen zijn niet denderend geïsoleerd, dus veel van de geproduceerde warmte gaat verloren. Probeer eerst dat aan te pakken. Is de vloer wel geïsoleerd? Zijn er misschien kieren bij ramen en deuren? Is enkel glas te vervangen door isolatieglas of zijn voorzetramen een optie? En als je een verbouwing hebt gepland: is de isolatielaag dik genoeg en heb je wel het juiste materiaal gekozen?
Tijd voor een nieuwe ketel?
Is de ketel al op leeftijd, kijk dan eens naar de nieuwste generatie, zuinige cv-ketels. Die verbruiken minder brandstof dan de modellen van een jaar of dertig geleden. Er zijn ook hybride ketels die zowel op diesel als op stroom werken. Laat je goed informeren door de leverancier en ook goed de benodigde capaciteit doorrekenen. Soms gaan cv-boeren aan de ruime kant zitten, dan weten ze zeker dat de klant niet gaat klagen als het hard vriest. Maar in een goed geïsoleerd woonschip kun je in de meeste gevallen met een klein model ketel toe.
Last modified: 24 juni 2023